Szukaj na tym blogu

Info

18 kwietnia 2018

Korzyści dla zdrowia z jedzenia smalcu

Produkt, którego pewnie wiele osób nie skojarzyłoby ze zdrowym odżywianiem. Wbrew pozorom smalec wieprzowy i gęsi zawiera zdrowe tłuszcze jedno i wielonienasycone, które są niezbędne organizmowi. Niesłusznie unikamy go w kuchni! Naukowcy udowodnili, że smalec jest nawet bardziej wskazany niż oleje roślinne. Wysoka temperatura nie zmienia jego składu i nie wpływa na jakość przygotowanej potrawy. 

Szczególnie polecam wykorzystywać go do smażenia mięsa, ma doskonały smak i lekkość, a warzywa (ziemniaki na frytki) pozostają chrupiące, dzięki wysokiej temperaturze smażenia. 


⇒Wzmacnia kości.
Jest jednym z bogatszych źródeł witaminy D w żywności. Dzięki obecności tłuszczu jest ona też dobrze przyswajalna przez organizm.

⇒Wspomaga pamięć.
Kwas oleinowy (omega-9) poprawia wydajność mózgu, wpływa korzystnie na zapamiętywanie i poprawia zdolność koncentracji. Pomaga przy zaburzeniach pamięci i chorobie Alzheimera. 

⇒Reguluje poziom cholesterolu.
Dzięki zawartości omega-9 wpływa na pracę układu sercowo-naczyniowego. Usuwa z organizmu nadmiar złego cholesterolu LDL.

⇒Daje energię. 
Pełnowartościowy tłuszcz jest paliwem dla organizmu. Odpowiada za wzmocnienie systemu odpornościowego, pomaga przyswoić witaminy A, E i K.



⇒Dba o skórę.
Kwas linolowy (omega-6) wpływa na nawilżenie i gładkość skóry. Przyspiesza jej odnowę komórkową oraz przeciwdziała pękaniu naczynek krwionośnych. 



W świetle tych faktów, smalec wydaje się być najzdrowszym ze znanych ludzkości tłuszczów. Do tego jest tani i w końcu nasz, polski. Wielu dietetyków uważa, że zbytnie przywiązywanie się do obcych kuchni naszemu zdrowiu nie służy. Dlaczego? Bo genetycznie od wieków nasz organizm jest przystosowany do smalcu a nie do oliwy. Oliwki nigdy u nas po prostu nie rosły...

Źródła:
http://www.dailymail.co.uk/femail/food/article-5427303/Food-Unwrapped-reveals-lard-healthy-butter.html
https://www.medicalnewstoday.com/articles/314693.php
https://academic.oup.com/ajcn/article/100/4/1116/4576499?searchresult=1
https://academic.oup.com/ajcn/article/93/5/950/4597940?searchresult=1


12 komentarzy:

  1. O to ciekawostka ;) Dawno nie jadłam smalcu...

    OdpowiedzUsuń
  2. Nareszcie wracamy do prawdy...

    OdpowiedzUsuń
  3. Kasiu nawet jeśli ma się wysoki cholesterol

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem czy to stwierdzenie czy pytanie. :) Smalec można spożywać nawet przy wysokich wynikach, ale z umiarem. Zawarte w nich wielo- i jedno-nienasycone kwasy tłuszczowe obniżają miażdżycorodną frakcję LDL, poziom trójglicerydów oraz podwyższają „dobry” cholesterol.

      Usuń
    2. Kasiu To było pytanie , dziękuje za odpowiedz

      Usuń
  4. najlepszy do smażenia w głębokim tłuszczu :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie jadam smalcu..Nie wiem, nigdy nie umiałam się przekonać. Zawsze masło

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy ma swoje przekonania i pisząc ten artykuł na pewno nie miałam na myśli zmuszać kogoś do spożywania smalcu. Masło to także tłuszcze zwierzęce, tylko rzecz jasna żeby to było prawdziwe masło z ponad 80% tłuszczu mlecznego :)

      Usuń