Szukaj na tym blogu

15 października 2017

Zdrowe zamienniki spożywcze


Witam Was serdecznie😇 Dzisiaj zapoznam Was z pojęciem zdrowej żywności oraz zaproponuję produkty, których musicie pozbyć się z kuchni i zastąpić je wartościowszymi, jeśli chcecie dbać o zdrowie👍 Uprzedzam, że to dość obszerny artykuł 😜 ale jak coś tłumaczyć to konkretnie 😊

Jak wiadomo, w telewizorach czy broszurach media starają się przekonać nas, że ich artykuły są super zdrowe i można śmiało je spożywać bez konieczności spojrzenia na skład. Niestety realia nie są takie kolorowe i łatwe jak się może wydawać, a dużo ludzi łapie ten chwyt i ślepo kupuje takie artykuły😒 A druga ciemna strona takich produktów to cena..ich zdaniem, że zdrowe to musi automatycznie być droższe nawet 2-krotnie.😠 Fakt, że np. żywność ekologiczna potrafi się cenić, ale to już inna bajka, tam jest faktycznie zdrowo bez konserwantów i tego nie bierzemy do porównania. 

Zaczynając od chyba najpopularniejszego produktu-pieczywo
Każdy od małego był pewnie chowany na białym chlebku czy bułce. Niestety zawartość błonnika, witamin oraz minerałów w mące pszennej białej jest bardzo niska. Błonnik w diecie zróżnicowanej jest bardzo ważny i należy wybierać produkty, gdzie jest bogatym ich źródłem (dziennie człowiek dla prawidłowego funkcjonowania jelit musi spożyć ok. 30 g błonnika).


Jak widzicie, wystarczy zamienić pieczywko ze zwykłej mąki pszennej na mąkę pełnoziarnistą, aby ta wartość błonnika była wyższa. 


Tyczy się to również bułki tartej. Moja rada: lepiej kupić zdrowsze pieczywo i gdy sczerstwieje zetrzeć i mamy domową zdrowszą wersję panierki 👍 

Kolejnym produktem są słodycze, chipsy. Powiem Wam, że jak czasem przeczytam skład niektórych przekąsek to aż się dziwie, że człowiek jeszcze nie świeci od tych dodatków😄 Ja wiem, że zaraz posypią się argumenty typu: nie mam czasu, nie chce mi się samemu nic robić..Każdy ma takie chwile i jak raz na jakiś długi czas kupicie sztuczne przekąski Wasz organizm raczej nie poczyni wojny atomowej w środku😛Ważne, aby to nie było za często, a gdy szykują się Wam jakieś imprezy, warto poświęcić 20 min dłużej w kuchni na przygotowanie zdrowszego zamiennika. A gdy nachodzi Was ochota na słodkie do kawki, zawsze znajdzie się domowa alternatywa. Wystarczy nawet zwykłe jabłko czy banan, aby zaspokoić ochotę.☝

Podsunę Wam pomysły jak prosto możecie wykonać domowe łakocie:
👉Chipsy-obieramy ziemniaczki, kroimy w talarki, polewamy delikatnie olejem, przyprawiamy wedle uznania i pieczemy w piekarniku.
👉Ciastka, batony-gotowe przepisy znajdziecie u mnie w linkach tutaj i tutaj

Ten produkt znajdziemy wszędzie i we wszystkim, czyli każdemu dobrze znany biały cukier. Cukrzycy są zmuszeni do całkowitego zakazu spożywania tego składnika to dobrze wiedzą co im wolno. A ci, którzy z własnej woli dla zdrowia chcą wyeliminować biały cukier, polecam:
👉miód
👉cukier trzcinowy 
👉słodziki (stevia, ksylitol, erytrytol)
👉syrop klonowy 
👉syrop z agawy, daktyli
👉melasy 
Następne na liście są płatki, owsianki, granole, musli itp. Dużo osób nie wyobraża sobie śniadanka bez chrupiących płatków i ciepłego mleczka prawda? 😏 Tym mocno czekoladowym kuleczkom czy miodowym krążkom mówimy do widzenia! Zauważyliście, że lista składników na opakowaniach zajmuję pół powierzchni😲 Te aromaty, syrop glukozowo-frukrozowy, olej palmowy, dalej nawet nie wymieniam😱 Ja nie byłabym w stanie normalnie jeść, wiedząc, co kryję się w tych płatkach (tak, nigdy takich nie jadłam, od małego na szczęście nie karmiono mnie czymś takim). Nawet te pseudo FIT i ZDROWE niczym się właściwie nie różnią od zwykłych...tylko nazwą😐
Wystarczy zaopatrzyć się w te rodzaje płatków, aby nasz organizm za to podziękował:
👉owsiane
👉jaglane
👉gryczane
👉żytnie
👉jęczmienne
👉orkiszowe
👉Również otręby w/w 

Wybierając takie płatki, musimy też zwracać uwagę na skład, bo niektóre firmy potrafią dodać również parę linijek dodatków. Wtedy wedle uznania możemy sobie dodawać dodatki smakowe tj. owoce czy orzechy i dosłodzić miodem.

Skoro były płatki to dodatkiem do nich są często jogurty i serki. Wiele osób idzie na łatwiznę i kupuje smakowe lub z dodatkami mleka w proszku również odtłuszczonego, pektyny, stabilizatorów. Owocowe i z dodatkami nas nie interesują. 
Wybieramy jogurty naturalne, które w składzie mają tylko:
👉 mleko i żywe kultury bakterii
Serki wiejskie:
👉twaróg, śmietankę i sól.

I ostatnim produktem w tym artykule będzie margaryna. Przyjrzyjcie się kiedyś na skład obojętnie której margaryny. Ja na każdej wyliczam ok 15 składników😐 A prawdziwe zdrowe masełko powinno mieć tylko 1 składnik 👉śmietanę/śmietankę i zawierać przynajmniej 80% tłuszczu. Kiedyś za wczasów dziadka i babci nie było margaryn, każdy wyrabiał sobie własne masło, ale niestety z latami i technologią ta metoda została wypchana na drugi plan.
 Jak wiadomo, cena prawdziwego masła jest teraz  kosmiczna (ok. 6-7 zł), lecz czy na prawdę aż tak dużo musisz go używać? Nie możesz zastąpić tłuszczu inną formą na kanapce, czy do usmażenia jajek, że wydanie 6 zł Cię przeraża? U mnie w domu (4 osoby) jedna kostka masła starczy na prawie miesiąc! 
Z margaryny jedynie możemy sobie pudełko zostawić i przechowywać tam prawdziwe masło😏 W zamian kupujemy:
👉masło extra
👉masło ghee/klarowane.

Na tym zakończę dzisiejszy artykuł, aby na raz nie zarzucić Was toną informacji😀 Będzie kolejny z resztą podstawowych produktów za jakiś czas. Mam nadzieję, że ci, którzy chcą zmienić swoje żywienie na zdrowe, zastosują się do moich wskazówek i poczują różnice w odżywianiu.


1 komentarz:

  1. Super post. Takich trzeba nam więcej w dobie syfiastego jedzenia ;-)

    OdpowiedzUsuń